Изграждане на емоционална интелигентност – защо и как

Какво е интелигентност?

Интелект (на латински: intellectus – познание, разбиране) е термин, с който се определя човешката способност за разсъждаване, анализ и синтез на информация.

Интелигентност:

  • Най-общо – способността на човек да мисли, да възприема и осъзнава дадена информация, както и да си служи с нея.
  • Степен на логическо и абстрактно мислене.
  • Способност за разбиране, абстрахиране, да решаване проблеми, прилагане познанията.

Видове интелигентност по книгата „ Теория за множествената интелигентност“ (1983 г.)  американският психолог Хауърд Гарднър

1. Натурална интелигентност – способността на хората да се разграничават от всички останали живи и неживи обекти около тях.

2. Музикална интелигентност – способността на хората да различават ритъм, тембър и други характеристики на музиката.

3. Логическо-математическа интелигентност – свързан с извършване на всякакъв тип математически изчисления и процеси.

4. Екзистенциална интелигентност – притежават я хората, които търсят отговор на дълбоко екзистенциални въпроси за смисъла на съществуването, смъртта и т.н.

5. Междуличностна интелигентност – умението да  се изграждат ефективни взаимоотношения с околните – вербалните и невербални умения за комуникация, емпатията, толерантността към емоциите и настроенията на околните и др.

6. Телесно-кинестетична интелигентност – уменията да контролираме тялото си и да  да извършваме различни физически дейности.

7. Лингвистична интелигентност – способността да се използва езикът като средство за изразяване на емоции, мисли и желания.

8. Личностна интелигентност – умението на хората да разбират самите себе си – собствените си мисли, желания, мотиви, действия и т.н. Това, че са наясно със себе си, прави тези хора по-отворени към емоциите и проблемите на околните – социални работници психолози, философи и духовни водачи.

9. Пространствена интелигентност – добро пространствено мислене, силно развито въображение, образно мислене, графични и артистични умения.

Термина “емоционална интелигентност”

Терминът придоби популярност след излизането на книгата “Емоционалната интелигентност” (1995 г)  на американския психолог Даниел Голман

  • Световен бестселър преведен на 30 езика с над 5 милиона продадени копия
  • Позовавайки се на фундаментални изследвания на мозъка и поведението Голман доказва, че фактори, фактори като  самоосъзнатост, самодисциплина и емпатият, представляват  измерение на ума, което авторът нарича „емоционална интелигентност“.
  • Приносът към разбирането за интерлигентност на Даниел Голман е свързан с въвеждането на тезата, че актуалното разбиране  за интелекта е твърде тесен и пренебрегва важен набор от способности, които са определящи за това как живеем  живота си.

Основни тези  в книгата на Даниел Голман

  • Емоционалната интелигентност  често има по-важно значение за успеха и щастието на хората от конвенционалната интелигентност.
  • Детството да е най-важният период за формирането на емоционална интелигентност, но тя не е определена  биологично.
  • Емоционалната интелигентност  може да бъде развивана и укрепвана през целия живот.
  • Развитието и укрепването на  емоционалната интелигентност  носи ползи за здравето, отношенията и работата.

Понятието „Емоционална интелигентност”

Емоционална интелигентност е форма на интелигентност, тя се изразява в:

  • способността да се възприемат, оценяват и управляват собствените емоции;
  • да се разграничават различните емоции и определят правилно;
  • способността да се комуникират по адекватен начин;
  • да се използва емоционалната информация, за да бъдат ръководени чрез това мисленето и поведението;
  • способността да се възприемат чуждите емоции и да се реагира на тях по осъзнат начин.

Темата за емоционалната интелигентност продължава да се развива интензивно и задълбочено. На нея междувременно са посветени още много изследвания, тестове, книги, тренинги и обучения.

Какви точно способности развиваме, когато развиваме емоционалната си интелигентност?

Самоосъзнаване

  • да съм наясно как се чувствам и какво мисля;
  • да правя разлика между емоции и мисли;
  • да знам как си влияят взаимно;
  • да използвам инстинкта и интуицията си;
  • да формирам справедлива самооценка;
  • да вярвам в себе си;

Саморегулация

  • да контролирам емоциите си;
  • да съм премерен в изразяването им;
  • да съм особено внимателен към деструктивните;
  • да умея да трансформирам емоциите си;
  • да проявя търпение;
  • да мога бързо да възстановя баланса си след емоционална обърканост.

Мотивация

  • да съм наясно какво обичам и какво не обичам;
  • да съм наясно какво ме вдъхновява и какво ме демотивира;
  • да съм наясно какво ме уморява;
  • да знам кога имам нужда от почивка;
  • да поддържам позитивна нагласа;
  • да формирам нагласа, че трудностите са част от всеки процес;
  • да бъда постоянен постоянен въпреки трудностите.

Емпатия

  • да развивам умението си да „виждам през очите на другите”;
  • да умея да се поставям на тяхно място;
  • да разпознавам чуждите емоции;
  • да чувам, а не просто да слушам;
  • да развивам способността си да чувам „думите зад думите”;
  • да не съдя;
  • да поддържам спокойни и стимулиращи отношения с различните хора.

Социални умения

  • да мога да овладявам емоциите си в отношенията с другите;
  • да разбирам какво се случва в отношенията ми с другите
  • да разбирам какво се случва в човешките взаимоотношения;
  • да мога да преговарям с успех;
  • да мога да работя добре в екип;
  • да мога да мотивирам.

Накратко емоционалната интелигентност е способността да наблюдаваме, осъзнаваме и назоваваме чувствата и мислите:

  • в нас самите, за да можем да ги контролираме и променяме.
  • в другите, за да можем да взаимодействаме по-добре с тях.

Покана за неангажиращ тест.

Моля, отговорете на лист като към всяко твърдение пишете от 1 до 5 като 1 е Никога, а 5 е Винаги

  1. Правя разлика между чувства и мисли.
  2. Знам какво мисля и чувствам във всеки момент дори той да е критичен.
  3. Умея ли да контролирам емоциите си.
  4. Умея да контролирам мислите си.
  5. Обичам ли да говоря с хората.
  6. Лесно се адаптирам към нови хора и ситуации.
  7. Правя това, което обичам.
  8. Разбирам се с другите.
  9. Знам какво изпитват другите.
  10. Разпознавам емоциите на хората.

Разгледайте листа с отговорите си. Сега имате доста точен план върху какво може да работите, за да подобрите нивото на емоционалната си интелигентност.

Успех!

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s