Помощ за самопомощ

Живеем в ситуация на засилващата се криза. Пандемията изправи хората не само пред загуба на елементарен комфорт и работа, но и през по-трудни загуби на близки хора.  Кризата засяга живота ни на всички нива и е важно да наблюдаваме какво се случва и в психичния ни живот, за да можем да опазим психичното си здраве и да подкрепим близките си.

Какво е добре да си припомняме и в какво е добре да вярваме, за да запазим психичното си здраве:

  • кризите са естествена част от живота;
  • всеки може да преживее загуба, да се „изгуби” в мъката и да чувства безнадеждност и да загуби смисъл и цели;
  • имаме право да тъгуваме, да дадем пространство на тъгата е част от възстановяването;
  • след преживяна тежка загуба или криза човек може да загуби ориентация в реалността и да избере продължително да живее в травмата;
  • понякога траурът има ясно начало и не трябва да е безкраен;
  • тъгата може да се завръща епизодично за продължителен период от време;
  • преживените кризи ни правят по-устойчиви и мъдри;

Хората преживяващи криза или загуба могат:

  • Да имат чисто телесни симптоми – загуба на енергия, сън, апетит или да реагират точно с обратното;
  • Да имат повишена тревожност и депресия;
  • Да загубят на надежда и смисъл;
  • Да загубят мотивация и посока;
  • Да имат деструктивни афективни реакции;
  • Да изградят неадекватни стратегии за справяне – отключване на зависимости;

Какво може да направите за близките си, които преживяват криза или загуба:

  • Да им дадете емоционална подкрепа (активно слушане, окуражаване, обнадеждаване, не съдете и не давайте съвети и кухи обещания от сорта „всичко ще се оправи”, вие не знаете дали и колко бързо ще се оправи);
  • Да ги подкрепите в осъзнато преминаване през фазите на скръбта – отрицание, гняв, договаряне, депресия, приемане. Понякога тези фази могат да бъдат изтощителни и да се проточат прекалено, с което да попречат на процеса на възстановяване;
  • Да им помогнете да мобилизират на ресурсите си – може да им припомните успешно преминаване през минали кризи или да им помогнете да  изградят нови стратегии за справяне.
  • Да ги помолите и подтикнете да потърсят терапевтична помощ, ако кризата е прекалено силна или се проточи и започва да прилича на депресия.
  • Да помните, че депресията може да е живото застрашаваща.

Какво ще направи терапевта:

  • Ще изследва личните реакции на кризата – реакциите, мисли и чувствата.
  • Ще подпомогне изследването и назоваването на мислите и чувствата в клиента.
  • Ще подпомогне нормализирането на мислите и чувствата.
  • Ще подпомогне признаването и приемането на случилото се: всеки преживява психична криза при загуба, провал или застрашаващ живота му проблем.
  • Ще подпомогне и подкрепи разбирането на защитните механизми – това са психични стратегии, чрез които се избягват негативни състояние сред които стрес и тревожност – как помагат, как могат да навредят.
  • Ще подкрепи мобилизирането на ресурсите – това може да се случи чрез изследване на лични стратегии са справяне в предишни кризи, развиване на нови стратегии за справяне.
  • Ще подкрепи съставяне на план за действие  – какво мога да направя, за да се чувствам по-добре, какво мога да направя, за да се чувстват другите по-добре, в какви случаи е необходимо да потърся подкрепа от специалист.
  • Ще насочи към друг специалист, ако случаят го налага.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s