Психодрама с деца по метода на Alfons Aichinger и Walter Hall

В събота, 6 февруари ще бъда част от екипа, който ще представи метода в рамките на Пети психодрама фестивал в Пловдив. Всички са добре дошли!

Публикувам текста на презентацията, надявам се тя да засили интереса към метода и уъркшопа.

Що е то „Психодрама с деца”?

Да пишете за деца е същото като да пишете за възрастни, но по-добре.
А. Линдгрен

Какви цели можете да постигате с метода

– Терапевтични
– Педагогически

Какво да осигурите

– Голямо помещение, по възможност шумоизолирано.
– Въжета, столове, маси, възглавници, покривки, платове, шалове, дрехи, шапки, маски, накити, чанти, дървени или пластмасови строителни комплекти…
– Каквото още се сетите…

По желание: Сок, плодове и бисквити за споделянето в кръгче накрая.

Терапевтична група

– В терапевтичните групи влизат деца хронични социални и емоционални проблеми. Децата са предварително диагностицирани от индивидуален терапевт.
– По време на присъствието си в групата децата продължават да посещават и индивидуален терапевт.
– По принцип е добре групите да бъдат балансирани в полово и възрастово отношение, но не е задължително.
– Не е препоръчително включването на деца с аутизъм, остро посттравматично стресово разстройство или в психотична фаза. Те имат нужда от друг тип работа.

Разпределение във времето

– Работи се в ежеседмични сесии (не по време на училищните ваканции).
– Групите се отварят всеки срок – някои напускат, други идват.
– Всеки участник се включва за година, година и половина (2-3 учебни срока).
– Предвидени са 2-3 уоркшопа годишно за родителите (90 мин).

Структура на сесията

– Кръг на настроението – „Покажи с гримаса как идваш! (щастлив, притеснен, тъжен, ядосан.)
– Кръг на правилата (водещите всеки път припомнят правилата за ненасилие и доверие в групата)
– Припомняне на случилото се в предишната сесия и договаряне на новата игра.
– Водещите избират роли, които подкрепят и доразвиват ролите на децата.
– Пускане на играта – децата влизат в ролите, които са избрали и участват в играта на създадената сцената през тях.
– Водещите правят интервенциите по време на играта.
– Кръгче на споделяне.

Задължителни правила

– Знакът „Stop” – когато го видят децата трябва да знаят, че са длъжни да прекратят това, с което се занимават, защото то може да е опасно или излишно в момента.
– Всеки може да избере неговата/нейната роля в играта (никой не може да каже на друг какъв да бъде в играта).
– Конфиденциалност – децата могат да споделят само за себе си, за своите мисли и чувства породили се от играта в групата.
– Ненасилие – водещите отново и отново припомнят, че не причиняваме един на друг нищо лошо, нито с действия, нито с думи.
– Подреждаме заедно след играта! (това правило има своето терапевтично значение)

Изграждане на играта

Загряване за играта (водещите разказват някаква история и задават въпроси):
– Каква роля искаш да играеш ТИ (индивидуални)?
– Каква история искате да изпитате заедно ВИЕ (групата)?

Задължителни елементи

– Всяко дете трябва да създаде собствено пространство (защитено място).
– Да участва в изграждането на общата сцена и да избере костюм в съответствие с избраната роля.
– След играта водещите задължително вадят децата от роля.
– Следва кръг с обратна връзка, споделяне и похапване.

Въпросите в споделянето

Какво ви хареса най-много?
Какво различно искате да направим следващия път?

Водещите11139409_921201921250235_581146326024146646_n
– Обръщат внимание на всяко дете.
– Тълкуват позитивно ролята, която си е избрало.
– В кръгчетата правят препратки към ежедневието на детето или към терапевтичната цел.
– Обръщат нарочно внимание на груповата динамика (маркират и преразказват – кой на кого е помогнал, всички заедно ли са се справили с някакъв възникнал проблем и т.н…)
– Ако е възможно са мъж и жена.
– Структурират сесията и участват активно в играта.
– Играят „лошите” роли (правят се на незнаещи и неможещи, за да предизвикат ответна реакция от децата).
– Ролите им са зададени и съобразени с децата.
– Умерени са в действията си и владеят процеса.
– Влияят на групова динамика на символно ниво.
– Използват психодраматическите техники и терапевтични фактори.
– Ако е необходимо, прилагат и педагогическа интервенция.

 

Advertisements

One thought on “Психодрама с деца по метода на Alfons Aichinger и Walter Hall

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s