Сънят е въпрос на избор

daliИли как да превключите на „Да Винчи режим”
Чували ли сте за „полифазен сън”? Този стил на спане или по-скоро на неспане се свързва най-вече с името на Леонардо да Винчи. Знае се, че той е спял изключително малко и напълно е изключил нощният сън.

Спял е по 2 часа на ден, затова пък, е умеел да „придремва” по няколко пъти. На всеки 4 часа, спял по 15-20 минути. Спестеното от сън време, Леонардо инвестирал в работа. Считал, че работи най-ефективно след сън. На това и залагат последователите му.

Но Леонардо не е единственият „неспящ” сред известните исторически личности.

Гай Юлий Цезар спял по 3 часа на нощ. Дори, по време на поход, спял без шатра, на земята до своите войници.
Бенджамин Франклин имал твърд режим – спял по 4 часа в денонощие. Нямал друг избор, докато съвместявал работат на политик, учен и дипломат.
Наполеон Бонапарт обичал да казва: „Наполеон спи по 4 часа, старците спят по 5, войниците по 6, жените по 7, мъжете по 8, а по 9 часа спят единствено болните.” Знае се, обаче, че когато го заточили на о. „Света Елена”, Бонапарт буквално проспал пребиваването си там.
Томас Джеферсън, авторът на декларацията за независимостта на САЩ спял по 2 часа в денонощие. Нямал твърд режим – заспивал, когато му се доспи, но никога в светлата част на деня.
Томас Едисон смятал сънят за губене на време и признак на мързел. Спял по 5 часа на ден, но владеел изкуството на бързото „придремване” през деня.
Никола Тесла спял по 2-3 часа на ден, особено когато бил увлечен от нова идея и експериментирал по нея. В такъв период той забравял дори да се храни. Но, когато идеята се оформела, Тесла си позволявал да си отспи, за да възстанови силите си.
Уинстън Чърчил спял по 5 часа приз нощта, но полягал след обяда. Твърдял, че това го прави по-работоспособен.
Салвадор Дали смятал, че в зоната между съня и бодърстването намира най-много нови идеи. Навиците му по отношение на съня не са известни, но се знае, че обичал да се подлага на безсънен маратон в името на творчеството.
Маргарет Тачер никога не спяла повече от 4-5 часа в денонощие, често заспивала само по час, час и половина. В едно интервю Тачер споделя, че понякога спи само половин час и предпочита да инвестира времето в придобиването на по-добра прическа.

Разбира се, неспането не е за всеки. Не всеки организъм е в състояние да се справи с такъв режим и дори да е, то не може да се случи изведнъж. Ако решите да експериментирайте, правете това умно и си осигурете регулярна почивка.
Имайте предвид, че по време на съня мозъкът е освобождава от ненужната информация и съхранява нужната натрупана през деня. Сънят играе важна роля в метаболизма и при продължителната липса на сън, може да започне напълняване. Ако сте в период на растеж, по-добре не предприемайте режим на неспане – хормонът на растежа се задейства основно на сън. Не на последно място – сънят възстановява имунитета.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s