Норберт Аптер за самопредставянето

norbert-241x300Норберт Аптер е акредитиран психотерапевт, треньор и автор на множество статии свързани с действените методи. От 2011 ръководи комисията за развитие към FEPTO, има частна практика (води индивидуални и групови сесии) в Женева, където живее.  Директор е на Института  ODeF, специализиран в областта на отношенията. Като международен обучител е супервизирал, тренирал и интервенирал в повече от 20 държави. Норберт е работил за редица институции (училища, болници, социални служби), компании (банки, адвокатски и транспортни фирми) и международни организации (ООН,  Червения кръст, Международна организация на труда).

През уикенда той беше в България и направи уъркшоп посветен на груповата динамика. Едно от нещата, които силно впечатлиха групата, беше разказа, за това, какво прави в началото на всяко свое обучение – написва на дъската самопредставяне коренно различно, от направеното от мен. И с него има конкретна цел – да снижи очакванията към себе си и да овласти членовете на групата сами да се грижат за своите потребности и търсения. Той покани участниците, да не използват неговото самопредставяне, а на направят свое, но със същата цел. Позволявам си да го преразкажа, вероятно непълно, разчитайки на записките си. И така:

Норберт Аптер

1. Знам, че не знам!

Направете ми услуга, не се съгласявайте с мен. Знанието е нещо, което се развива. Може би, точно в момента вие сте прочели нещо, което ви прави по-компетентни от мен. Затова, моля, не ми вярвайте, бъдете критични, сами изберете дали това, което казвам и правя има смисъл за вас.

2. Аз не съм перфектен и това е ОК.

Не съм перфектен, така е! Но съм го приел, нямам проблем с това.

3. Всеки сам е отговорен за нуждите си!

Ако искате нещо и не го поискате, то най-вероятно няма да го получите. Ако искате да отворя прозореца, но не ми го казвате, то аз няма да отворя прозореца. Нещо повече, в моята терапия специално съм работил върху това да не разбирам това, което не казвате.

4. Аз съм човек.

Човек съм, имам специфики и недостатъци. Не съм Бог, не съм вездесъщ.

5. Аз съм съгласен да не се съгласявате с мен.

В това да не сме на едно и също мнение няма проблем. Швейцария има 7 президенти, представители на различни провинции, на различни политически партии, с различни позиции и разбирания за нещата. Когато те се съберат са длъжни да вземат общо решение. Това понякога е много трудно, но те го правят. Като цяло  никой от тях не си тръгва щастлив, но всички са ОК.

Вашият коментар

