Някои съображения

8 martНа 8 март се чувствам като бяла врана. Откак се помня, този празник ми мирише на партиен секретар! В детските ми спомени на този ден култът към труженичката с тежки крака и здрави ръце беше в разгара си. Жената, която се опитвам да бъда беше непозната във времената на моето детство.

Не беше прието да си дама, не беше прието да си успешна по елегантен женски начин… можеше да си тъкачка многостанничка, кранистка, комбайнер. Това те правеше герой. Русата ми гримирана майка не се вписваше в това. Чудех се какво не и е наред. Опитвам се да забравя този модел и не успявам. Продължавам да имам проблеми в личния си живот и обвинявам за това въпросния  модел. Продължавам да съм абсолютно неспособна да поискам помощ. Често съм абсолютно неспособна и да приема такава… ако не се предполага, че ще си платя за нея с честно изработените си пари.

Моделът на ударничката, който ми е вменен в най-ранна детска възраст е виновен за това. Като дисциплинирано дете приех, че това се очаква от мен. Да съм силна, устойчива, непоклатима, горда и равна на мъжете. Обаче знаете ли какво – не съм равна! Мога да оправям казанчета, но не мога да нося перални! И много бих искала да престана да се чувствам виновна за това, че не мога сама да си местя гардероба, ама, ей – на – чувствам се! Иска ми се да мога да бъда жена без да се чувствам виновна.

Когато на 8 март се изсипе светът да ми обяснява каква чест и удоволствие е за мен да ме поздрави и да ми подари някое нещастно зюмбюлче… ми иде да псувам като кранистка. Дразня се на въпросният празник. Припомням си всички училищни рецитали и празна показност. Припомням си, че не може да си ударничка и жена едновременно. Или можеш – но го можеш само на 8 март. И би трябвало да ти стига!

Знам, че 8 март има своя по-далечен исторически смисъл, но това не ми помага да го харесам. От години се опитвам да го изчистя от неприятни наслагвания и не успявам. Благодаря за всички хубави думи и пожелания! Мили дами, ивинете че не се престаравам в отправянето на такива! Да си жена е удоволствие и чест не само на 8 март.

Вашият коментар

