Муза за минути

loraЗатънала съм дълбоко в прозата на дните. Снощи реших, че ще лекувам това като почета поезия. Не ми се получи. Може би не попадах на правилните млади автори. Плуралистичната мрежа не може да забрани на никого да публикува литературните си напъни (важи и за този блог, но стопанката му поне не се взема насериозно). Като се уморих от бездарие и маниерно фръцкане, се обърнах към класиците. Да сме наясно, мисля, че е липса на въображение да твърдиш, че Яворов, Дебелянов, Евтим Евтимов, Дамян Дямянов, Валери Петров или, или… е любимият ти поет. Да кажеш, че познаваш творчеството им, че харесваш нагласите им, че имаш любими техни строфи… е друго, да лепнеш етикет „любим“ – абсолютно безсмислено, надуто и претенциозно. Като за неделя – доволно размахвах поучително пръст. Да не е всуе – моля, спомнете си едно от най-нежните пера в българската литература! Може да ви се отрази добре.

Песен на песента ми

Най-сетне ти се връщаш, блуднице несретна,

с наведена глава –

при мене, тук, в самотност неприветна.

Надире не поглеждай с тъмните слова

на уплах и тревога –

аз всичко знам…

Но знай и ти: умряха там

и дявола, и бога.

Ела при мен. Ела у мен. Кажи ми:

къде не беше ти, къде не бях

подире ти и аз?

Зигзаги вред неуловими…

Къде от ревност не горях

и в летен зной, и в зимен мраз?

На труженик ли дрипав, гладно леден,

в прихлупената изба ти не бе –

и него ли, кажи, не лъга, беден,

за празник, въздух и небе?

В полето ли при селянина груби

не беше ти,

край него дни ли не изгуби,

сама осмяла своите мечти?

Из дебрите на тъмните балкани –

посестрима хайдушка – и над гроб

ти сълзи ли не рони, великани

оплакваща наравно с жалък роб?

И пред развратница ли с просешка боязън

за поглед и усмивка не рида,

и пред невинността ли дума на съблазън

безсрамно ти не шепна,

без срам остала навсегда!

И ето че се връщаш уморена,

изплашена, отвърната, сломена.

…Уста пиянски не едни

в устата ти рубинови се впиха.

Ръце нечисти през ония дни

разплитаха, заплитаха, мърсиха

коприната на твоята коса.

В кървавите на кръвник обятия

нима веднъж се ти превива?

Разврата ли не чух невинността ти да осмива,

и невинността да те обсипва

с хули на проклятия?

И ето че се връщаш уморена,

наплашена, отвърната, сломена.

Надире не поглеждай – няма жив

на мъртъвците сред тълпата:

едни остаха там

безплътни през тишината

на спомена мъглив.

Разбойник същ, подире ти вървях

и питах аз:

какво тя мрази и обича?

Безсилен в ревност, силен в злобата си бях

и мислех аз:

какво я лъсти и увлича?

Гласа ти вредом стъпките ми заглуши.

Претърсвах аз,

претърсвах ги тогаз –

на миг пленените души.

Напразно търсих истина у тях,

създадена в лъжа и грях.

Напразно дирих и лъжата –

бог на вселената, душа в душата.

Страдание! Едно страдание безлично,

жалко, безразлично,

там негде по средата

на истината и лъжата…

И ей ме днес: погледай връх е – самота.

И те се върна, моя красота!

Че няма зло, страдание, живот

вън от сърцето ми – кивот,

където пепелта лежи

на всички истини-лъжи.

Че няма дух и няма вещ

вън от гърдите мои – пещ

на живия вселенен плам,

на цялата вселена храм.

И ти се върна! – празник ден…

Ще дъхна аз и с кървав пламък

ще пламне тук дърво и камък.

Бъди при мен – бъди у мен…

сред кървав пламък и през дим,

сред задух нетърпим,

небето в твоя поглед

дивно ще се отражава.

Душа за него ще копней!

Ти него гледай и ми пей

за хладния покой, за вечната забрава.

Сред пламъци и адски дим

ний двама с тебе ще горим,

красиви в мрачна грозота

и грозни в сяйна красота –

сред задух нетърпим,

в копнение за мир небесен,

ний двама тук ще изгорим,

ний двама с тебе, моя песен!

Ако се чудите – Яворов 🙂

Снимката на Лора Каравелова е взета от стайта „Култура“

Вашият коментар

