Игри стмулиращи спонтанността 1

Така – цикъл игри, упражнения и тренинги посветени на спонтанността. Този пост бройте за първа лястовица.

Според бащата на психодрамата Джейкъб Морено спонтанната личност е здрава личност. Лично аз смятам, че спонтанната личност е креативна личност. Темата ме изкушава отдавана, затова отдавна събирам материали. Истината е, че голяма част от упражненията са „народно творчество” – никой не може да претендира за авторство и всеки, който ги практикува допринася или променя нещо в тях. Така съм направила и аз.

Дори водени по точен сценарий, винаги се получават различно. Затова точен сценарий няма. Упражненията са по-скоро предложения, които да доразвиете за целите си. Не мисля, че има такъв ресурс публикуван на български, ако има – сторете едно добро – кажете ми! Ще се радвам да прочета, до тогава – ще пиша, когато имам време.

Упражненията са като цяло „загряващи”. Могат да останат просто весела забава или да бъдат загряване, което сваля бариерите и подготвя  за по-дълбока психологическа работа.

Може да практикувате тези упражнения в произволна група – от деца или възрастни, от напълно непознати или слабо познати хора. Може да ги практикувате професионално или в неформална приятелска среда.  Може да използвате упражненията в комплект или поединично в зависимост от времето, с което разполагате, нагласите и темпото на групата или можете да ги използвате, като начало на по-задълбочен тренинг или терапевтична работа. Успехът зависи от опита, уменията и харизмата на треньора, средната възраст в групата, способността за импровизация и нивото на спонтанност  и на съпротиви на всеки един групов член.

394875_583294041685417_1392404200_n

„Танцуващи части”
Необходима ви е музика от различни стилове, за предпочитане предварително записана, но при липса – използвайте радиото, ако не разполагате и с такова, може да помолите някой от групата или помощник водещ да поддържа ритъм с ръце или подръчни средства.
Участниците трябва да застават в кръг. Водещият прави леко физическо загряване  завъртания на главата, махове с ръце, други стандартни леки гимнастически упражнения.

После зазвучава музиката. Водещият казва: „Сега да танцуваме, но само с ръце!” – участниците трябва да танцуват само с ръцете си. После казва: „Сега танцуваме с глава!” – следва танц само на главата. Следват крака, корем, пръсти, коси, ръкави и т.н. докъдето ви стига въображението.

Ако групата е податлива, направете втора част, в която всеки има право да танцува само с глава, крака или друга част от тялото си. Когато груповите членове потанцуват по този непълноценен начин, може да размените частите. Този, който е танцувал с глава да започне да танцува с ръце и т.н.

Следете темпото на групата, след няколко промени, може да обявите: „Танцуваме с всички части на тялото” и да оставите групата да се порадва на тази свобода на движение. Завършете, като помолите груповите членове да се аплодират един друг.

После може да продължите със споделяне в кръгче кой как се е чувствал по време на загряването или да преминете към следващо упражнение.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s