Любимата Блага Димитрова

Този пост е провокиран от Събина. Като се замисля, май в българската литература нямам по-любимо име от Блага Димитрова. Дадох си сметка, че съм прочела стиховете и романите и във възраст, в която съм се учила на женственост. И от нея съм се учила на женственост.

Загубила съм критичност, много нейни думи и нагласи просто са се сраснали с мен. Но, като се опитвам да мисля критично – текстовете и са писани във време, в което феминизмът още е бил на мода. Дори по-лошо – феминизъм от социалистически тип… но в същото време е толкова красив, благ и горд нейният феминизъм. И толкова актуален…

САМА ЖЕНА НА ПЪТ
/Блага Димитрова/

Това е риск и неудобство
във тоя свят все още мъжки.
Зад всеки ъгъл те причаква
засада от нелепи срещи.

И улиците те пронизват
със любопитни погледи.
Сама жена на път.
Единствената ти защита
е твойта беззащитност.

Ти не превърна никой мъж
в протеза, за да се опреш,
във дънер, за да се облегнеш,
във зид – на завет да се свиеш.
Не стъпи върху никой мъж
като на мост или трамплин.
Сама пое на път,
за да го срещнеш като равен
и истински да го обичаш.

Дали ще стигнеш надалече,
или окаляна ще паднеш,
или ще ослепееш от простор,
не знаеш, но си упорита.

Дори да те сломят сред път,
самото твое тръгване
е вече стигане до нещо.
Сама жена на път.
И все пак ти вървиш.
И все пак ти не спираш.

Не може никой мъж
така да бъде сам
като сама жена.
Пред тебе мракът спуща
заключена врата.
И нощем никога не тръгва
сама жена на път.
А слънцето като ключар
в зори простора ти отключва.

Но ти вървиш и в тъмнините,
не се озърташ плахо.
И всяка твоя крачка
залог е за доверие
към тъмния човек,
с когото са те плашили.
Отекват стъпките о камък.
Все удрят стъпките о камък.
Сама жена на път.
Най-тихите и храбри стъпки
по унизената земя,
която е спрямо звездите също
сама жена на път.

3 thoughts on “Любимата Блага Димитрова

    • Sabina каза:

      прекрасен стих 🙂 аз много обичам Блага Димитрова!
      обаче постът не е мой, а на Албена Тодорова @bembeni

      • Mila каза:

        Ахаха – бива си ме. Видях го на стената ти във Фейсбук, ужасно много ми напомни на този стих. Блогнах набързо и през ум не ми мина, че „Бени“ може да не е Събина. Повече ме занимаваше как се утвърждават и поддържат моделите и има ли им нещо сбъркано. 🙂 Поздрави!

Вашият коментар

