„Ф“ като…

Преди две-три седмици Лидия Стайкова ми изпрати един въпросник, чиято цел е да подпомогне учениците и при избора на университетска специалност. Попълних го с удоволствие. Винаги с удоволствие мисля за „първата любов” – философията. Нищо, че с удоволствие вървя и по други пътища.  Днес отново попаднах на него и реших да го „блогна”. Може да свърши работа на някого… ако не за друго, поне да си припомни „добрите стари времена”.

  1. Как реши да учиш философия?

Този въпрос е странно труден. Истината е, че не помня. Но, философията беше първото ми желание. Вероятно има нещо общо с факта, че баща ми ми четеше „Животът на философите” на Диоген Лаерций, като приказки за лека нощ. Бях на 18 и изобщо не ми и хрумна, че има по-практични специалности – просто исках да уча философия. Но, записах още в първи курс специализация по журналистика… това трябваше да е „практичната” специалност.

2. Добра идея ли е да учиш филофия като бакалавър? Или е по-добре преди да следваш философия да си следвал нещо друго?

Предполагам, че никога не е късно да учиш философия. И никога не е рано. Имах колеги, завършили вече по една специалност – история, богословие, физика, математика и такива, които записаха втора специалност. Но, дори и тези, които не са завършили друга специалност, не работят, като „философи”, освен ако не се занимават с научна работа.

3. Защо би посъветвал ученици да учат философия (дори само като отделни курсове, не непременно като цяла програма)?

Първият отговор е – умение за мислене. Философията формира умението да наблюдаваш, да питаш, да анализираш, да формулираш проблеми и да даваш решения повече от всяка друга наука. Освен това, дава познанието на много и различни падаригми и способността да ги съчетаваш. „Очупва” мисленето… прави го гъвкаво. Прави философите способни да измислят нови неща – били те идеи или сайтове. А, днешното общество е твърде жадно за добри нови идеи.

8 thoughts on “„Ф“ като…

  1. turin каза:

    И няма никакви пари в работенето по специалността – това не казах аз в моите отговори на Лидия. Не е чудно, че толкова много колеги работите все различни други неща. Няма пари. Никакви.

    Но то не значи, че следването на философия е лошо – напротив. Просто не трябва да се работи. Да се следва – сто на сто. Но не да се работи или да се учи след магистър – не и в България.

    В тоя ред на мисли – сега нямам начин, но скоро да се съберем? Сори за оф-топика 😉

    • Mila каза:

      Е, то ставаше дума за преди магистър 🙂 За другото – няма никакви пари в научната работа като цяло. Обаче… това лишава ли я от смисъл? А ти помниш ли, че когато ние учехме, отговорът на въпроса – „Какво ще работиш?“ беше „Президент!“ 🙂
      Събираме се когато и където кажеш! 🙂 Целувки на Краси и децата!

      • turin каза:

        Мда… Тогава го казвахме на майтап, а сега всеки ден се питам дали бих записал отново. Бих, но само заради хората. Хубав вид хора се събират там. Но иначе – не, в никакъв случай. Щях да си чета книжките в свободното време и да уча друго, ако не бяхте колегите.

        За научната работа – ами да, това, че няма пари в нея я лишава от смисъл. Разбирам колко гадно звучи, и на мен ми е трудно да го казвам. Но си е точно така.

        Нищо, де – то въпросът е за преди и до магистър, права си 😉

  2. Ева каза:

    Сега като се замислих и аз нямам отговор на този въпрос, но не съжалявам и никога няма да съжалявам за единствения си избор ;).
    А ще изнахалствам и аз да се намешам в целувките за децата и Краси и да кажа че и аз като на всяка манджа мерудия искам да ви видя :Р.

    • Mila каза:

      Добре дошла, мерудийке 🙂 а, за колега-президент още е рано 🙂 никой от викпуска не е и наближил заветните 40 заложени, като условие в конституцията 🙂

      • Ева каза:

        На моменти се запитвам дали ще доживея да го видя колегата… 😉 Най-успешно криещата се от мен личност :Р. Е не съм чак толкова страшна де, при това си ми свикнал, за … (срам ме е да кажа колко години станаха).

        Но пък сме най-безобразно хубавите хора и се гордея с това!

  3. Mila каза:

    Да срещнеш хубав вид хора не е малко! Освен, че всеки си е „башка луд“, всички любими хора сращнати около философията, притежават едно специфично и ясно разпознаваемо благородство на духа… Колко хора могат да се похвалят с това?!
    За смисълът… да ти пропомнял ли Талес и реколтата от маслини или сам ще си го припомниш 🙂 начини да се изкарат пари не липсват… просто май не ни научиха да ги ценим достатъчно 🙂

Вашият коментар

