Животът е хубав и хората са добри

Времето е ограничен ресурс

Преди около четири години, когато изгубих Венци, по невероятно болезнен начин си припомних този факт. Шест  години по-рано направих същото разтърсващо откритие. Тогава загубих баща си. Тогава си позволих да се потопя в дива депресия. Какъв смисъл имат всички мечти, всичко направено, всичко планирано. Идва онази с косата и идва без предупреждение. Обезсмисля усилия, натрупани ресурси… всичко.

Животът има своя куча логика

И тази житейска логика е, по свой начин, съвършена. Ако не познавах всички грозни подробности на болката от загубата на любим човек, нямаше да се справя със загубата на Венци. Знаеш, че рано или късно родителите ти ще си отидат от този свят. Но, не допускаш, че ще загубиш половинката си. Не и когато си на 28. Не допускаш, че едно изградено и обичано „Ние” ще се разпадне завинаги. И ще се разпадне не по твоя воля, и няма да имаш какво да направиш. Просто трябва да го приемеш. Боли като нищо друго…  и още по-силно…

Боли от липсата и боли от неслучените случвания

Оплаках Венци и оплаках всичко, което нямаше да направи. Никога нямаше да напише дисертацията си, нямаше да нарисува други карикатури…  нямаше да прочете книгите, които искаше да прочете,  нямаше да напише книгите, които искаше да напише… Никога пак нямаше да ми се смее докато мия чинии и пея. Никога нямаше да мога отново до го прегърна и да му кажа, че го обичам. Нямаше да види как расте дъщеря ни…

Не знаех на кой свят съм

Не знаех и на кой свят искам да бъда.  Не можех да повярвам, че Земята продължава да се върти. Това беше доста нагло от нейна страна. Исках да се скрия. Да се предам. Да ме няма. Върнах се в Хасково. Не исках да бъда сама в жилището в което живеех с него. Не исках да ходя по улиците, по които сме ходили хванати за ръце. Нямах реална представа за времето, но продължи около седмица. Мама се измъчи. Опитваше се да ме носи на ръце. Да ме обгрижва, колкото успява, но усещаше, че не успява. Дени беше на четири. Мисля, че беше много по-уплашена от това, че мама не прилича на себе си, отколкото от факта, че тати го няма. Казваше „Не плачи, иначе и аз ще плача!”

Животът е хубав и хората са добри

Често изумявам околните с тази реплика. Но е много моя. И освен това е проверена. „Приятел” е свята дума. Най-хубавото нещо, което мога да кажа на някого. Знаех, че имам добри приятели. Знаех, че с тях купоните са супер. Не знаех, че могат да ме измъкнат от тинята, дори, когато не ми се излиза от там. Чудя се дали мога да им причиня онова „по именно, колега”. Няма да го направя. За тях жестове към мен бяха „хляб по водите”. Никога няма да мога да благодаря достатъчно на приятелят, който каза: „Ако останеш в това състояние, ще бъдеш по-мъртва то него!” Той ми даде мотивът да стана и да  продължа. Даде импулсът, който не можех сама да намеря тогава.

Думите не стигат да благодаря

И на този, който се обади да ми предложи работа – новото начало, от което имах нужда. Няма как до обясня колко много дължа на тези, които ми предложиха да живея при тях, докато си стъпя на крака. Нито колко много обичам, тези, при които избрах да живея. Не мога да намеря достатъчно силни думи за да благодаря на всички, които ден след ден бяха около мен. Питаха и се тревожиха как се чувствам. И ми помагаха да се чувствам по-добре…  По празници Венци ми липсва най-много.

Утре ми е празник. Моят ден. Моят 19 март. От днес благодаря за всички хубави пожелания, които ще получа.

Но, най-много благодаря, че ви има, приятели! Вие правите живота ми хубав!

2 thoughts on “Животът е хубав и хората са добри

  1. Ева каза:

    Моя мила Мила. Казвала съм ти го хиляди пъти, сега ще ти го напиша отново. Продължавам да се чуствам част от твоето семейство, от вашето семейство. Чуството да си приет, да се чустваш част и да не си излишен. Това е най-големият подарък който съм получавала някога и за който безкрайно благодаря.

Вашият коментар

